Singapore

23 april 2014 - Singapore, Singapore

Vorige week hebben we voor het eerst Indonesië verlaten. Dit om een nieuwe visum te regelen het leek ons leuk om er meteen een city trip aan vast te plakken. De bestemming werd Singapore. We vlogen dinsdagavond naar Singapore de reis verliep goed en voordat we het wisten waren we alweer geland. Op het vliegveld kwamen wij de Amerikaanse meiden tegen die het zelfde idee hadden als ons. Samen hebben we de taxi naar het hostel gepakt "thé little red dot" een erg leuk en gezellig backpackers hostel aan de Lavenderstreet in Singapore. Het was al laat dus we zijn meteen gaan slapen in onze mooie stapelbedjes.

De voornaamste reden dat wij Singapore bezochten was vanwege ons visum. Deze liep af en we wilde graag een nieuwe aanvragen bij de Indonesische ambassade in Singapore. Vooraf de trip heb ik contact gehad met een visa-agent die vertelde mij dat de woensdag de ambassade gesloten zou zijn vanwege de verkiezingen in Indonesië. Die dag hebben we besloten om een "hop on hop off" bustour te maken. Het weer was heerlijk in Singapore, geen smog en geen wolkje te bekennen toch maakte dat het wel heel erg heet. Singapore is het tegenovergestelde van Jakarta. Hier kennen ze strenge regels ook in het verkeer, het is er netjes en schoon. Westers georiënteerd. Fijn om even uit de chaos van Jakarta te zijn. Door deze hop on hop off tour zag je zoveel mooie dingen. We zijn o.a. uitgestapt bij Garden by the bay, de indiaase wijk "little india' langs de Arabische wijk en gestopt bij de chinese wijk. Typische wijkjes met leuke winkeltjes waar we even hebben geneust. De avond hebben we afgesloten met een heerlijke hamburger bij een Irish pub. Jammie, zo'n lekker vlees is niet te vinden op Java.

De volgende dag stonden we braaf op tijd naast ons bed om met z'n allen naar de ambassade te gaan. Alle papieren klopte en de voorgeschreven regels qua kleding waren we niet vergeten. Aangekomen was het er super druk. Gelukkig waren Annefleur, Annelies en ik toch nog op tijd aan de beurt. Alle formulieren waren goed ingevuld de pasfoto al bijgevoegd. Tot dat de mevrouw bij de balie mij vertelde dat ik mijn nieuwe visum as maandag weer kon ophalen. Maar dat ging niet want we vlogen zondagavond alweer terug naar Jakarta. We waren verkeerd ingelicht of verkeerd ingelezen we hadden namelijk de gedachten dat Singapore aan 1 dag-service deed uitgerekend zou het het visum vrijdag voor ons klaar liggen maar dit ging aan onze neus voorbij. Dit betekende dat we met wat geluk gemakkelijk een Visa on arrival konden krijgen bij aankomst op het vliegveld. Nou je kunt het al raden, want anders zat ik hier niet op mijn kamertje in Jakarta dit verhaal te typen. Zonder problemen zijn we het land in gekomen met een visa on arrival, niet genoemd dat wij studenten zijn maar dat we op vakantie zijn in Indonesië.
De ietwat mislukte ochtend hield ons er niet van tegen om lekker te blijven genieten in Singapore ondanks het feit dat we er niet zeker van konden zijn dat we het land weer in zouden komen. Dus na een lunch bij een coffeeshop in de buurt van het hostel hebben we besloten om naar de Singapore Zoo te gaan. Het was een hele gave dierentuin met ontzettend veel dieren. Het ticket hebben we in combinatie met de night safari gekocht. Ik heb nog nooit in mijn hele leven zoveel dieren op één dag gezien. We hebben in de avond lekker Indiaas gegeten in het park en gewacht tot dat de night safari zou beginnen. De night safari was leuk een keer wat anders, je werd door middel van een karretje door een ander park gereden waar je de dieren in het donker kon bekijken. Foto's maken lukte mij niet want er mocht geen flitst gebruikt worden. Sommige dieren waren al in diepe slaap andere waren juist heel actief. Zo kon je de dieren een keer op een ander moment van de dag zien. Dat was leuk! Het karretje was wel fijn, ik had vermoeide benen en voeten van al dat lopen door de dierentuin.

Op vrijdag gingen we in de ochtend naar de Botanische tuinen, dit was een super groot aangelegd park met allemaal mooie bomen, planten en bloemen. Het was leuk om door dit park te lopen maar verschrikkelijk warm. Vanuit daar hebben we de bus gepakt naar Orchard road dit is de belangrijkste en grootste winkelstraat in Singapore. We hebben daar geluncht bij Marche een Zwitsers restaurant later hebben de andere meiden van de groep daar ontmoet om samen gezellig te winkelen. Vanuit Orchard road hebben we de metro gepakt naar de little india. Daar hebben we bij een (voor mijn idee) té toeristisch maar lekker Indiaas restaurant gegeten. Het was al laat en we waren allemaal moe van al dat lopen door Singapore dus we besloten om met de metro terug naar het hostel te gaan. Over de metro gesproken, ook de metro van Singapore is heel georganiseerd en netjes. Zo zijn onder andere roken (logisch), brandbarespullen (logisch), eten & drinken (niet zo logisch) en tropisch fruit soort genaamd Durian (niet logisch) strikt verboden. Er lopen controleurs over de perrons die je erop wijze dat je niet mag eten en drinken als je dit wel doet krijg je hier voor een fikse boete in Singaporedollar. Gelukkig is dit bij niemand van ons gebeurt maar soms stond ik toch wel even met mijn flesje water in mijn hand omdat ik zo uitgedroogd was van die zon. Ook de perrons zijn heel georganiseerd met schermen langs de kant van perron zodat je niet op het spoor kunt komen. En vakken met groene en rode strepen waar je moet wachten tot dat de metro arriveert is. De metro stopt dan precies met zijn deur bij een vak wanneer dan de deuren van het scherm tegelijk open gaan. Er wordt dus niet geroepen "mind the gap please".

Op zaterdag hadden wij het idee om het rustig aan te doen en naar het strand te gaan. Eenmaal wakker geworden zat dit er niet een want het weer was wat slechter. Het regende en het was bewolkt. We hebben daarom de planning moeten wijzigen en zijn eerst gaan ontbijten bij Orchard road waar we daarna een filmpje hebben gepakt. We dachten dat het een 4d voorstelling moest zijn maar dit was het niet. Maar 3d is voor mij als film liefhebber ook prima. In de ochtend hebben we een dubbelticket gekocht voor de Singapore flyer en een boot tocht by night. Eind van de middag zijn we naar de Singapore flyer gegaan was een ritje van ongeveer 45min in het grootste reuzenrad ter wereld. Het was leuk en je had een goed uitzicht maar spektaculair was het zeker niet. We hebben ons daarna teruggetrokken bij het hostel om even bij te komen om ons daarna om te kleden voor een boot tocht,en lekker eten. Het duurde een eeuwigheid tot dat onze boot arriveerde (zelfs in Singapore zijn ze niet op tijd) dus ik had er al helemaal geen zin meer in. Ging liever ergens eten het was al tegen elfen. Maar de boot tocht was mooi, alles was verlicht en de vele grote gebouwen waren zo mooi om te zien in het donker. Zeker een aanrader als je een keer naar Singapore gaat. Hierna hebben we wat gegeten bij een van de restaurantjes. En we waren allemaal zo vermoeid dat we na een drankje aan het water terug gegaan zijn naar het hostel om lekker te gaan slapen.

Gelukkig hebben we de laatste dag lekker weer gehad zo konden we dus toch lekker zwemmen. Singapore heeft eigenlijk geen echt strand maar een aangelegd strand met zand uit Australië. Het strand ligt dan ook op Sentosa dat is een aangelegd park waaronder ook Universal Studio's en waterpark te vinden zijn. Ondanks het niet echt was, was het heel mooi en lekker. Met als afsluiter een verkoelende cocktail. Toen zat Singapore er al weer op en hebben we onze spullen opgehaald bij het hostel en zijn we naar het vliegveld gegaan. Singapore is echt een topstad en zeker een aanrader voor iedereen. Het is niet te groot dus met een paar dagen kan je al heel veel zien en doen.

Gelukkig ben ik nu bij met al mijn reisverhalen want morgenavond vertrek ik met de trein naar Yogjakarta. Een plaats op west-java. Ik heb er heel veel zin in. Zal gauw posten hoe ik het heb gehad.

Liefs,

Lisette

1. Carla Nijhof:
    23 april 2014
    Ook leuk daar maar dat had ik ook al van Bert gehoord. Is het nu in orde met jullie visum? Xx
  2. Lisette Vaassen:
    24 april 2014
    Ja het is in order met visum. Alleen deze loopt begin mei af dus heb ik besloten om opnieuw het lang uit te gaan en naar Kuala lumpur een nieuw visum aan te vragen. Hopelijk gaat het dit keer wel zo als gepland