Bali

23 april 2014 - Bali, Indonesië

Eindelijk onze 4e trip ging naar Bali, we vlogen op dinsdagavond naar Denpasar met Lionair luchtvaartmaatschappij. Deze staat op de Europese zwarte-lijst dus ik was benieuwd hoe slecht het dan wel niet moest zijn. Gelukkig viel het reuze mee en was het goed te vergelijken met Ryanair. Bali is ongeveer 1u en 15 min vliegen. Het is daar alweer 1u later dan op Java. Het hotel lag in het surf/strand-plaatsje Kuta, was ongeveer 15min rijden vanaf het vliegveld. Het was al laat, na een duik te hebben genomen in het zwembad zijn we gaan slapen. Het hotel zag er erg goed uit ondanks dat heb ik de eerste nacht super slecht geslapen. We hadden best wat tropische insecten in de kamer zitten en een salamander familie achter het bed. Dus het duurde even tot dat ik in slaap viel.

Onze eerste dag was gepland als stranddag. Kutabeach staat bekent om zijn hoge golven uitermate geschikt om te surfen maar jammer genoeg ook veel afval, dus geen lekker strand om te zwemmen en te zonnen. We namen de taxi en spraken de taxichauffeur aan met de vraag of hij misschien een mooi strand kende in de omgeving Kuta. Dat wist deze meneer wel, hij begon gelijk zijn verkoperstrucen uit de doos te halen met verschillende folders en brochures van alles wat je op Bali kon doen. We zijn er toch in mee gegaan en hebben besloten om onderweg te stoppen bij een Jetski plaats. Daar hebben Sanneke, Marlotte en ik even flink over de golven gevaren. Was erg leuk het water was ook heel mooi helder. Vanuit daar zijn we door gegaan naar Pandawa beach een ietwat rustiger en verlaten strand waar je zonder auto of scooter niet kunt komen. De weg naar het strand toe was al bijzonder mooi met hele grote beelden. Aangekomen om een heel mooi wit strand met super helder water. Het water was lekker warm en er was nergens afval te bekennen. Hier konden wij ons wel de hele dag vermaken. We hadden met de taxichauffeur afgesproken dat hij ons hier later op de middag weer zou ophalen. Tot die tijd hebben we lekker gezond, gedronken uit een kokosnoot niet met onze billenbloot :-) Wel ben ik die middag gestoken door een insect in mijn been, waarmee ik 1,5 week later naar het ziekenhuis ben gegaan en flink wat medicijnen heb gekregen. Vandaag zijn we alweer aantal weken verder het is nog niet helemaal weg maar last heb ik er gelukkig bijna niet meer van.

Zoals afgesproken kwam de taxichauffeur ons weer ophalen en zijn we door gereden naar de Uluwatu tempel. Een hele mooie tempel aan zee waar ook nog een hele apenfamilie woont. Ik vond het een erg mooie tempel en het uitzicht was prachtig. Omdat ik al een lange rok droeg kreeg ik een gele band om mijn middel de andere andere dames kregen een paarse sarong zonder deze sarong mag je de tempel niet betreden. Al gauw hadden we het wel gezien bij de tempels de apen werden ietwat brutaal en we hadden wel zin in een lekkere douche. In de avond hebben we de taxi gepakt naar Jalan Legian, bekende uitgaansstraat van Kuta. Daar hebben we op aanrader van de Fransen bij een restaurant/club gegeten. Het eten was niet bijzonder goed maar het was ook veel meer gericht op uitgaan dan het eten. Tussen een bepaalde tijd waren er gratis cocktails voor de dames dit wilde we  natuurlijk niet missen en zijn toen door gelopen naar de club. Hier aangekomen voelde we ons totaal niet op ons gemak. Allemaal blote voeten dansende surfdudes met lang stijlhaar. Die opzoek waren naar een dames die ze mee naar huis konden nemen. Dus gauw een drankje drinken een dansje wagen en terug naar ons hotel.

Dag twee zijn we naar de winkelstraat in Legian gegaan. Dit is een strandplaatsje naast Kuta. Hier had je allemaal beach-, souvenirs- en kledingwinkeltjes. Hier hebben we ons prima vermaakt. Maar door het warme weer waren we zo verhit dat we graag een duik wilde nemen in de zee. We zijn toch naar Kutabeach gelopen om even af te koelen in het water. Het strand was verder helemaal niks met veel verkopers dat we terug gingen naar het hotel waar we de rest van de middag aan het zwembad hebben gelegen.

De derde dag was de laatste dag in Kuta vanaf hier gingen we door naar Ubud daar hadden wij een tweede hotel geboekt. Voor die dag hebben we een driver geregeld dat was de taxichauffeur van de eerste dag. Super aardige man die ook nog eens goed Engels sprak. Op de weg van Kuta naar Ubud zijn we bij een Batik fabriek geweest. Hier kon je zien hoe de mannen en vrouwen op officiële wijze de Batik-stoffen maakte. Wij als textielfanaten vonden dat natuurlijk wel interessant om te zien. Daarbij zat een hele grote winkel met allerlei Batikproducten. Flink wat souvenirs ingeslagen. Vanuit daar doorgereden naar een zilverfabriek waar je kon zien hoe de sieraden werden gemaakt. Met daarbij nog een winkel waar ik cadeautjes voor mijzelf en andere heb gekocht. De driver bracht ons verder naar rijstvelden waar het uitzicht super mooi was. Het was al wat later op de middag dus het begon al schemerig te worden. In de buurt van de rijstvelden zat een Luwakcoffee-boerderij. Daar wilde onze driver graag een kopje koffie drinken en zo zijn wij ook even een kijkje gaan nemen. Zoals je misschien wel weet Luwak-coffee is de duurste koffie ter wereld en is gemaakt van kattenpoep. Je zult het niet verwachten maar ik heb het geprobeerd en het smaakte heerlijk. In geen tijde zulke goede koffie gedronken. Een aanrader voor elke koffieliefhebber. Deze boerderij liet helemaal zien doormiddel van gids met rondleiding hoe de koffie wordt geproduceerd. Interessant.
Aan het einde van deze dag hebben we met z'n vieren lekker gegeten aan Monkey Road. Een bekende straat in Ubud.

De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan om Monkey forest te bezoeken. Dit is een heel groot jungle-bos waar een hele  apenfamilie losloopt tussen de tempels. Het waren er zoveel ze kwamen overal vandaan. Daar werd ik wel een beetje bang van. Ze vonden het leuk om op je te klimmen opzoek naar eten. Sanneke en Annelies hadden dan ook leuk een apengevecht op hun hoofd gehad waarbij het haar van Annelies als liaan werd gebruikt. Heel grappig maar ik was blij dat ik het niet was. De apen hier zijn heel brutaal en werden in de gaten gehouden door verzorgers. Als ze de kans krijgen grijpen ze alles uit je hand. Ik heb mijn camera dus geen moment uit het oog verloren. Uiteindelijk moesten we weer terug naar het hotel waar we werden opgehaald voor het raften. We hebben in een bijzondere omgevingen geraft, het was een wilde rivier midden door de jungle. Deze tocht duurde ongeveer 2u. Was vermoeiend maar zo gaaf! In de avond hebben we de dag afgesloten met een "Dutch rice table" in het hotel. Daarbij werden we vermaakt met een optreden van Balineese dans. Erg mooi en het eten was goed en warm dit keer.

​De laatste dag, ook dit keer hadden we pech. We wisten dat de dag erna een nationale feestdag was maar we hadden nooit op gezocht om wat voor een feestdag het precies zou gaan. Namelijk Silence day hierbij mag je de hele dag van 6u in de ochtend tot 6u in de volgende ochtend de straten niet betreden en er mag niet gesproken worden. Het is een nieuw begin van het jaar, die de Buddisten starten met rust, reinheid en eenheid met de natuur. Ook als toerist mag je niet de straat op en moet je in het hotel blijven.

​Alleen wij hadden te maken met de day before Silence day. Daarbij worden in de loop van de middag de straten in alle dorpjes op Bali afgezet met Bamboe palen en waarbij een soort van carnavalsoptocht begint met grote monsters deze hebben de naam "Ogohogoh". Hiermee wordt het begin van het Balinese New Year gevierd, "Selamat Hari Raya Nyepi". Dit betekende voor ons dat we op tijd moesten uitchecken en door naar het vliegveld. Want er zou geen auto's meer rijden in het middaguur. Dit was zo balen we zouden uren op het vliegveld moeten doorbrengen terwijl we pas om 10u in de avond zouden vliegen. Annelies en ik hebben besloten om naar het strand te gaan er zou eentje in de buurt van vliegveld zijn. Ongeveer 10min lopen. Natuurlijk liepen wij weer verkeerd (heel normaal voor ons) maar gelukkig werden we geholpen door de locale bevolking en een aardige taxichauffeur, deze heeft ons uitgelegd hoe we uiteindelijk weer terug konden lopen naar het vliegveld. We kwamen bij een klein, schattig strandje met allemaal vissersbootjes. Daarbij zat een groot hotel met een restaurant waar wij heerlijk hebben gegeten. Het restaurant had ligbedden waar je gebruik van mocht maken en we mochten zelfs een duik nemen in het zwembad van het hotel. Het was een hele goede afsluiter. Met in de avond nog een keer lekker eten en een cocktail. Toen was het toch echt tijd om terug te gaan naar het vliegveld. Ik ben in die dagen echt verliefd geraakt op Bali wat een mooi eiland. Ik kijk er alweer naar uit om er weer naar toe te gaan. Volgende ticket is alweer geboekt, 17 juli met mijn lieverd. Ik ben heel erg benieuwd hoe Pascal het gaat vinden.

Een aantal Bali-weetjes

* Overal waar je maar kijken kunt vind je offers, lage voor de duivels en demonen, hoge offers in de vorm van tempeltjes, hangen aan gebouwen, bij huizen of op een tafel voor de goden. Ze zijn kleurrijk en hebben stuk voor stuk een eigen betekenis. Heel bijzonder om te zien.

* De mensen op Bali super aardig zijn en goed Engels kunnen spreken.

* Je er heerlijk kunt eten

* Buddisme het belangrijkste geloof is op heel Bali

* Je nauwelijks een moskee hoort loeien

* Je meer honden dan katten op het eiland ziet

Dit was het wel weer. Heel veel liefs, Lisette

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carla Nijhof:
    23 april 2014
    Lijkt mij schitterend daar echt een eiland om verliefd op te worden
  2. Karin:
    23 april 2014
    Leuk verhaal om te lezen. Wij gaan in september met ons huwelijksreis naar Bali. Wij denken er aan om in Ubud te verblijven en vanaf daar allerlei gedeelten op het eiland te bezoeken.
  3. Lisette Vaassen:
    24 april 2014
    Ja dat is het zeker Carla. Pascal en ik zullen ook flink wat foto's maken dan willen we diezelfde week ook nog met de boot naar Gili eilanden gaan moet ook heel erg mooi zijn.
  4. Lisette Vaassen:
    24 april 2014
    Bedankt Karin. Ik weet niet precies wie je bent maar dat geeft niks. Wel heel gaaf dat je op huwelijksreis gaat naar Bali. Ubud is een hele mooie plaats, heel cultureel met heel veel reisvelden en verschillende fabriekjes waar je kunt kijken en winkelen. Zeker een aanrader
  5. Irene:
    14 mei 2014
    Hee Lisetje, Dit is me eerste reisverslag wat ik lees van jou! haha had er nog geen tijd voor gehad! Super leuk zeg! En wat heb je al veel meegemaakt en gezien. Ik ga gauw de rest ook lezen
  6. Lisette Vaassen:
    14 mei 2014
    Beter laat dan nooit Irene! Anders moet ik je straks dagen lang bij praten over al mijn wilde avonturen haha. Met deze blogs krijg je toch wel meer een ideetje hoe ik het hier heb ofniet?