Bandung

22 april 2014 - Bandung, Indonesië

Ik ben even flink aan het spammen met reisverhalen. Want ik moet alles inhalen voor aankomende donderdag want dan ga ik alweer op mijn volgende trip naar Yogjakarta.

De derde trip ging naar Bandung, een grote stad op Java ongeveer 4u rijden van Jakarta. Samen met een groep gekke Fransen zijn we op vrijdag vertrokken in een busje naar Bandung. We hadden alleen flinke pech want de bus was kapot. Over verhit en reed niet meer harder dan 30 km per uur op de snelweg. Wat betekende dat wij ontzettend lang over de heenweg hebben gedaan. Aangekomen in Bandung werd er via een ander bedrijf een nieuwe bus geregeld die ons de rest van de dag verder zou rijden. Jammer genoeg waren wij hiermee heel veel tijd verloren. De nieuwe bus viel ook bijna uit elkaar en lekte aan alle kanten. Onderweg ook flinke regenbuien gehad waardoor er flink wat water in de bus liep. Met deze bus zijn we naar Kawah Putih gereden een zwavelmeer. Ik zag het niet echt zitten, het was regenachtig, mistig en heel koud. Maar toen ik het ontzettend blauwe water van het zwavelmeer zag was toch wel echt heel gaaf! Het stonk er heel erg naar zwavel, heeft een beetje de geur van rotte eieren maar daar wende je na een poosje wel aan. De mist trok weg waardoor je heel groot uitgestrekt fel blauw meer zag. We hebben allemaal heel wat foto's gemaakt. Vanuit het zwavelmeer reden we door naar de hotsprings. Ons verwachtingen hiervan waren heel groot maar het was drie keer niks. Het was een ietwat verpauperde boel. Het was een zwembad en geen natuurlijke waterbron. Het water oogde groen. Dus het leek ons helemaal niks om daar in te gaan zwemmen. De twee Fransen jongens maakte dat natuurlijk helemaal niet uit en trokken gauw hun zwembroek aan. Uiteindelijk besloot de rest toch om pootje te gaan baden in een van de zwembaden. Het water was gloeiend heet het stoom sloeg er vanaf. Mijn benen verkleurde helemaal rood. We moesten er even aan wennen maar uiteindelijk was het goed te doen en lekker.

Dit was het laatste wat we die dag hadden gedaan en besloten na een stop bij de McDonalds om terug te gaan naar het Hostel. Het hostel kreeg een goede beoordeling maar was heel erg primitief. Ik sliep met Annelies op een kamer en we hadden geen raam naar buiten alleen naar binnen dat uitkwam op de hal/receptie van het hostel. Daardoor hadden we veel lawaai. Ook zat er flink wat schimmel in de kamer en liepen er mieren op het bed. Daar en tegen hadden wij wel een douche met warm water. Dat was elke dag wel even lekker. Maakte het allemaal minder erg.

De tweede dag hadden we weer opnieuw een nieuwe bus gekregen dit keer eentje van het bedrijf waarvan wij de eerste bus hadden gehuurd. Deze chauffeur heeft ons als eerste naar de vulkaan gebracht. Het was weer een hele rit naar boven en jammer genoeg was het weer regenachtig en mistig. Het zat ons dat weekend niet echt mee met het weer. Bij de vulkaan was het ontzettend druk en toeristisch met allemaal verkopers. We besloten om een stuk te wandelen om de vulkaan in de hoop iets meer van de vulkaan zijn krater te kunnen zien. Het kleine stukje wandelde eindigde uit op een wat grotere wandeling door de jungle. Steile, vermoeiende trappen oplopen en er uiteindelijk achterkomen dat de weg niet verder gaat en je weer terug kunt. Maar was even fijn om een flink stuk te lopen als je de rest van de dag gereden wordt in een bus. Hiernaar hebben we opnieuw geprobeerd om bij hotsprings te komen. Dit keer was het weer geen natuurlijke warmte bron maar toch beter dan de eerste. Het waren verschillende aangelegde vijvers in een park waar je van het warme water kon genieten. Ook hier waren we de enigste blanke dus de populairste attractie van het hele pretpark. Wanneer er één iemand met je op de foto wou en je dit accepterde stond er al gauw een rij mensen die ook op de foto wilde. Vermoeiend….

Daarna wisten we niet zo goed wat we nou wilde zien. We waren het een beetje zat om uren in de bus te zitten om ergens te komen dus besloten om richting de Factory outlets te gaan. Bandung staat bekent om zijn vele outlets. Straten staan er hier mee vol. Iedereen kon slagen bij een van de outlets waaronder ook een Nike outlet. Gave Nike's voor geen geld. Uiteindelijk hebben we de dag goed afgesloten bij een heerlijk Western restaurant Humming Bird, op aanrader van een Australisch meisje die een jaar in Bandung heeft gewoond. De Fransen wilde graag hun studiegenoten uit Frankrijk ontmoeten, die dit half jaar in Bandung studeren. Na het eten hebben wij bij een bar met hun afgesproken. Aangekomen (12u in de avond) ging jammer genoeg de bar net sluiten. Dit heeft te maken met een incident dat heeft plaats gevonden in December vorig jaar. De politie heeft de regels aan moeten scherpen nadat er in December iemand is vermoord door een bende die al enkele maanden actief is in Bandung. Dat vond ik wel even eng om te horen. Enkele andere barretjes waar geen alcohol wordt geschonken alleen thee en waar je waterpijp kunt roken zijn nog wel wat langer open. Dus daar zijn we nog even met z'n allen naar toe gegaan. De Franse studenten hadden een huisgenoot uit Nederland die gezellig mee ging. De bediening in  de bar of theehuis geen idee hoe je het noemt was zo slecht. Dat ik blij was dat ik naar het hostel terug kon.

De laatste dag, daar wilde we nog even goed gebruik van maken. Alleen onze buschauffeur dacht hier ander over. Hij wilde al voor het middaguur terug naar Jakarta dit in verband met de drukte die er op zondag ontstaat door alle mensen die terug gaan naar Jakarta na hun weekendje Bandung. Onze plannen om naar Old Town te gaan en de waterval gingen dus niet meer door. Heel erg jammer daardoor hebben we de hele zondag gemist van onze trip. De weg terug ging wel lekker snel en we waren weer op tijd op Binus Sqaure waar we als afsluiter met z'n allen bij de coffeeshop op de campus een heerlijke sandwich hebben gegeten. Daarna gauw alle spullen naar de wasserette gebracht en op tijd naar bed want de dag erna begon de lange school dag weer.

1. Carla Nijhof:
    23 april 2014
    Leuk is dit nu weet je zeker dat je daar niet alleen in bed ligt